The Home Company



The Home Company combineert het gemak van online woonwinkelen met persoonlijk advies en maatwerk van de interieurontwerper. Het resultaat is optimaal woongenot door co-creatie tussen klant, ontwerper en leverancier. Caroline Kouwenhoven, commercieel manager en eigenaar van het bedrijf, vertelt over de charme en uitdagingen van het ondernemerschap. En waarom zij al meer dan 15 jaar gebruikmaakt van Unit4 Multivers om op een efficiënte en prettige manier de financiële kant van haar bedrijf te managen.



Caroline: “Voor ik begon met mijn eigen bedrijf, heb ik best veel verschillende dingen gedaan. De charme van zelf ondernemen zit voor mij in een stuk afwisseling, het onverwachte. Er kan van alles op je pad komen en je weet nooit waar je over een paar jaar staat. Dat ik een tijdje terug de stap heb gemaakt van een showroom naar volledig online, komt mij nu goed uit (dit artikel is geschreven tijdens de coronacrisis, red). Klanten weten me nog steeds te vinden en de bestellingen lopen door. Wat er in al die jaren wel onveranderd is gebleven, is mijn voorkeur voor Multivers als mijn boekhoudsoftware. Dingen die goed werken, moet je niet veranderen.

Heel lang gelden ben ik begonnen bij de Rabobank waar ik 15 jaar met plezier heb gewerkt. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan als tekstschrijver, webbouwer en verzorgde ik de zakelijke administratie voor diverse ondernemingen. Uiteindelijk kwam ik via verschillende opleidingen voor het vak interieur architect uiteindelijk bij mijn echte passie uit. Maar het stukje administratie is ook nu nog een belangrijk aspect van mijn ondernemerschap.

 

 

Al meer dan 15 jaar beproefd recept

 

Korte tijd nadat ik voor mijzelf was begonnen, startte ook mijn man met een eigen bedrijf. Onze accountant werkte destijds met software van Unit4 en het was voor ons wel zo makkelijk om met dezelfde boekhoudsoftware te gaan werken. En dat deden we dan ook. De onderneming van mijn man kreeg meer en meer samenwerkingsverbanden met andere ondernemingen en uiteindelijk deed ik de administratie van 15 verschillende ondernemers, allemaal in Multivers. In eerste instantie hielp onze accountant mij met de software op weg, maar het is een heel gebruiksvriendelijk en logisch pakket, dus kon ik er al snel zelf goed mee uit de voeten. Multivers biedt je als ondernemer ook veel mogelijkheden om, waar nodig, extra functionaliteit te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet langer in Excel je facturen wilt maken, dan kun je dat ook via de boekhoudsoftware laten verlopen.

 

 

Andere boekhoudsoftware geeft mij de kriebels, voor mij blijft het Multivers

 

Op een gegeven moment ging het van 15 ondernemingen terug naar 3 en zijn we zelf ook veranderd van accountant. Deze stelde voor om te switchen naar het door hem gebruikte boekhoudpakket, wat voor mij de aanleiding was om de software van diverse aanbieders te evalueren. Ik heb hiervoor een aantal demopakketten / -licenties aangevraagd om goed te kunnen testen. Maar gaandeweg de evaluatie kreeg ik steeds meer de kriebels omdat ik veel slimmigheidjes van Multivers niet terugvond in andere pakketten. En het zijn juist dit soort dingen die mij veel tijdwinst opleveren en ervoor zorgen dat ik mijn administratie op een heel efficiënte manier bij kan houden zodat ik meer tijd overhoud voor ondernemen. Gelukkig bleek de nieuwe accountant ook te kunnen werken met gegevens uit Multivers en kon ik gewoon met mijn favoriete boekhoudpakket blijven werken.

 

 

Scenario’s, koppelingen en een digitale assistent

 

Wat die slimmigheidjes van Multivers dan zijn? Wat voor mij met kop en schouders boven elke functionaliteit uitsteekt, zijn de scenario’s waar je binnen Multivers mee kunt werken. Hiermee kun je handelingen die vaak terugkomen eenmalig in het systeem vastleggen om ze vervolgens met één druk op de knop te kunnen hergebruiken. Neem bijvoorbeeld inkoopfacturen die je regelmatig van dezelfde leverancier krijgt. Via een scenario wordt elke nieuwe factuur die je invoert alvast ingevuld waardoor je alleen het bedrag en eventueel een omschrijving hoeft te veranderen. Maar je kunt scenario’s ook toepassen voor grootboekrekennummers, facturen die je zelf verstuurt etc.

 

Ook de koppeling met de bank is super handig omdat hiermee al je bankafschriften automatisch worden ingelezen en je deze alleen nog hoeft te controleren. In mijn onderneming heb ik te maken met heel veel transacties, kleine verkopen, veel aankopen – een bankkoppeling scheelt veel tijd. Dan is er nog de Digitale Assistent van Multivers. Hiermee kun je allerlei controletriggers instellen waardoor je in de waan van alle dag dingen niet vergeet. Bijvoorbeeld dat je een seintje wilt krijgen van het systeem wanneer de betalingstermijn van uitgestuurde verkoopfacturen verloopt, zodat je hier goed bovenop kunt zitten. Maar ook in het geval je zelf voor een bepaalde datum een betaling moet doen of wanneer een budget bijna is besteed. Het idee dat je een waarschuwing krijgt waardoor je belangrijke acties niet vergeet, geeft rust en dat is gewoon heel prettig.

 

Goed financieel inzicht betekent ook dat je snel kunt schakelen

 

De tijdwinst en efficiency die ik realiseer met Multivers doordat ik minder tijd kwijt ben aan administreren, kan ik besteden aan de verkoop of het bijhouden van de webshop. Doordat het nauwkeurig bijhouden van mijn administratie ook heel eenvoudig is, kost het weinig moeite om mijn boekhouding bij te werken. Het feit dat ik up-to-date financieel inzicht heb, betekent ook dat ik snel kan schakelen. Soms loop ik op een beurs en denk ‘wow wat een leuk merk’! Op zo’n moment wil ik gelijk kunnen schakelen. Aangezien de meeste leveranciers eisen dat je een minimale voorraad van hun producten inkoopt, moet je op dat moment echter wel zeker weten dat je over genoeg financiële middelen beschikt.

 

We zitten op dit moment in een bizarre tijd die wij nog niet eerder meegemaakt hebben. Praktisch alle ondernemers staan voor grote en kleine uitdagingen. Positief blijven denken is dan niet altijd makkelijk, maar helpt wel. Net als creatief nadenken over andere manieren van ondernemen. Dan kan ook een crisistijd je heel veel brengen: onder hoge druk ontstaan de mooiste dingen. Het kan even duren, maar uiteindelijk komen we er met zijn allen vast sterker uit – daar ben ik van overtuigd”.

 

Download het klantverhaal

“Multivers is heel gebruiksvriendelijk en levert mij tijdwinst, efficiency en inzicht.”