3 stappen om (nog) succesvoller samen te werken met je cliënten


Door: 3 stappen om (nog) succesvoller samen te werken met je cliënten | 10 februari 2020

Om de bedrijfsvoering in je praktijk zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, heb je de interne processen van je kantoor waarschijnlijk strak georganiseerd. Maar ook uit het stroomlijnen van de (digitale) samenwerking met je cliënten is veel winst te behalen. Door ervoor te zorgen dat de ondernemer eenvoudig zijn administratie bij kan houden en bonnetjes digitaal kan aanleveren, kun je piekbelasting tijdens de btw-aangifteperiode reduceren. Als cliënten zelf realtime inzicht hebben in hun bedrijfsvoering, kunnen zij zelf antwoorden vinden op vragen waar ze normaal gesproken over zouden bellen. Ook door het op een goede manier inzetten van software kun je de samenwerking met je cliënten optimaliseren en hou je meer tijd over voor het geven van waardevol advies.

 

Informeren, implementeren en optimaliseren
3 stappen om een goede (digitale) samenwerking met je cliënten te realiseren door middel van de inzet van softwareoplossingen.

 

Stap 1 Informeren

Wanneer accountant en ondernemer werken met softwareoplossingen die je goed kunt integreren, is er al een wereld gewonnen. Nog beter is het wanneer je met applicaties werkt waardoor je vanuit je eigen context veilig, vertrouwd en efficiënt in dezelfde bronbestanden kunt werken. Veel  ondernemers zijn echter nog helemaal niet bekend met de voordelen van digitaal samenwerken. En als ze dat al zijn, dan weten ze waarschijnlijk niet welke applicaties jij gebruikt ter ondersteuning van je dienstverlening. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de ondernemers hun accountants vragen welke bedrijfssoftware zij het beste kunnen gebruiken – een mooie gelegenheid voor jou om hen kennis te laten maken met de applicaties waar je zelf mee werkt en zo de samenwerking te vereenvoudigen.

 

Je klanten informeren over betrouwbare software om mee te werken, kun je doen door het beschikbaar stellen van digitaal of hardcopy informatiemateriaal, het organiseren van bijeenkomsten of webinars of persoonlijk langsgaan om de mogelijkheden te laten zien en vragen te beantwoorden.

 

Stap 2 – Implementeren

Zodra je klant overtuigd is van de kwaliteit en potentiele toegevoegde waarde van voorgestelde softwareoplossing, kun je hem/haar helpen om zo snel mogelijk concreet met de nieuwe tool aan de slag te gaan. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat de ondernemer snel zijn/haar voordeel kan doen, maar kun je daarnaast ‘meekijken’ en ervoor zorgen dat de manier waarop de software wordt geïmplementeerd en hoe ermee wordt gewerkt, optimaal aansluit op de implementatie en werkwijze van je eigen kantoor.

Implementatieondersteuning bestaat uit het beschikbaar stellen van digitale of hardcopy documentatie over ingebruikneming van de gekozen software. Het organiseren van trainingen en bijeenkomsten voor gebruikers en het opzetten van een helpdesk waar zij met vragen terecht kunnen.

 

Stap 3 – Optimaliseren

Als software eenmaal draait en er goede afspraken zijn gemaakt over de processen en wie wat doet,  heb je ruimte om te kijken waar je verder kunt verbeteren. Welke functionaliteit is er wellicht nog meer beschikbaar en hoe kan deze worden ingezet om jouw leven of dat van je cliënten nog makkelijker te maken. In verloop van tijd komen er gebruikers bij, worden er nieuwe releases van de software beschikbaar gesteld – allemaal redenen om aandacht te blijven geven aan goede training en informatievoorziening. En als je er (al dan niet samen met je cliënten) achter komt dat bepaalde functionaliteit in de software ontbreekt, ga je het gesprek aan met de softwareleverancier om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen.

 

Optimaliseren doe je door aandacht te (blijven) geven aan training en informatievoorziening. Voor verzoeken om aanvullende functionaliteit ga je in gesprek met je softwareleverancier.

 

Unit4 Customer Engagement Team

Hoe fijn zou het zijn wanneer je als accountant niet alleen gesteund zou worden bij het zelf gebruiken van de softwareoplossing, maar dat je kunt beschikking over een team dat je helpt de totale samenwerking met je eigen cliënten te optimaliseren? Bij Unit4 Bedrijfssoftware hebben wij hiervoor het Customer Engagement Team in het leven geroepen. Een groep van ervaren collega’s die accountantskantoren die onze oplossingen gebruiken (gratis) ondersteunt bij het optimaliseren van de samenwerking met hun cliënten. Het team biedt ondersteuning door het verzorgen van trainingen, promotiemateriaal, gezamenlijke klantensessies en webinars over Unit4 oplossingen.

Wil jij weten wat het Customer Engagement Team voor jouw kantoor kan betekenen? Vul dan het formulier in of bel met 088-2471801.

Unit4 | Meer weten over de mogelijkheden van Customer Engagement? Vul het formulier in voor een vrijblijvend gesprek!

Meer weten over de mogelijkheden van Customer Engagement? Vul het formulier in voor een vrijblijvend gesprek!


Artikel delen?