3 tips om als salarisverwerker waarde toe te voegen voor je klant


Door: Leo Overvoorde | 19 mei 2020

Een aanvullende service waar de klant niet op heeft gerekend; inzichten en advies waar je echt iets aan hebt. Met dat extra beetje moeite kun je je als dienstverlener onderscheiden van je concurrent. Dat geldt zeker ook voor de dienstverlening op het gebied van salarisverwerking. Of dat nu binnen een accountantskantoor is waar je voor klanten werkt of binnen een onderneming waar je je collega’s zo goed mogelijk ondersteunt. De meeste waarde die je toe kunt voegen ligt niet in het doorvoeren van mutaties, maar in het inzetten van jouw (vak-)kennis om te komen tot goed advies. Er wordt niet voor niets in steeds meer vacatures gesproken over salarisadviseurs in plaats van salarisadministrateurs. Onderstaande tips helpen je om op het gebied van salarisverwerking het meeste waarde toe te voegen aan jouw klant.

 

1. Tijd vrijmaken voor díe dingen die ertoe doen

Veel salarisverwerkers zijn nog steeds het grootste deel van hun tijd kwijt aan het invoeren van data, het doorvoeren van mutaties. Maar daarmee voeg je geen waarde toe. Als een collega of medewerker van een klant vrije dagen wil hebben, moet hij dit sowieso bij zijn manager aanvragen, dus kan hij of zij het beter gelijk zelf invoeren. Als je dit soort aanvragen via een portal laat verlopen, komt het bovendien automatisch in de salarisverwerking terecht – samen met de goedkeuring van de manager. Door administratieve handelingen dáár te beleggen waar deze horen en te automatiseren waar het kan, maak je tijd vrij voor jezelf. Tijd die je kunt gebruiken om je bijvoorbeeld te verdiepen in het goed toepassen van de altijd wijzigende wet- en regelgeving en branche-specifieke ontwikkelingen ten behoeve van je klanten. In de horeca zijn er nu eenmaal andere dingen belangrijk op het gebied van salarisverwerking dan bij een agrarisch bedrijf.

 

2. Data omzetten in inzichten

Analyseren van data waar je over beschikt en inzichten omzetten in voordelen voor je klant wordt altijd gewaardeerd, maar veel te weinig gedaan. Het bekijken van verschillende soorten data en hun onderlinge verband levert interessante inzichten op. Je kunt er vermoedens die je al had mee onderbouwen en soms komen er op die manier ook heel onverwachte dingen boven tafel. Wat is bijvoorbeeld de verhouding tussen overwerkuren in relatie tot de verzuimfrequentie en wat kun je hiermee? Misschien kun je kijken of je tijdelijk mensen in kunt zetten of met een flexibele schil van ZZP-ers werken. Als dat nodig is tenminste, want als een groot aantal overuren niet leidt tot meer verzuim, dan hoef je niets op te lossen. Door data te combineren, kun je verder gaan in je advies.

 

Nog een voorbeeld: wet arbeidsmarkt in balans. Als salarisadviseur kun je inzichtelijk maken wat de opties zijn om medewerkers met een deeltijdcontract tijdelijk of langer meer uren te laten draaien. Stel een medewerker gaat met zwangerschapsverlof en je wilt haar laten vervangen door een collega met een 20-uren contract. Ga je deze persoon dan tijdelijk een apart contract geven zodat je slechts 3 maanden een hogere premie betaalt, of blijf je ook met meerwerk voor die persoon onder de grens van 130%. In dit soort onderbouwde afwegingen ligt als salarisadviseur je toegevoegde waarde.

 

3. Zet bijdrage aan klanttevredenheid centraal

Salarisadviseurs willen met de klant bezig zijn. Vragen beantwoorden, meedenken, adviezen geven waarmee je inspeelt op de behoefte, een bijdrage levert aan doelstellingen. Technologie kan daarbij helpen doordat tijd vrijkomt voor die dingen waar klanten blij van worden. Data-analyse tools dragen bij aan beter advies. Inzet van portalen betekent dat klanten altijd inzicht hebben in data en document die voor hen relevant zijn. Systemen kun je inrichten zodat mensen zien wat ze moeten zien, op een prettige en overzichtelijke manier. Een Burgerservicenummer is relevant voor de persoon waar het om gaat, maar niet voor zijn/haar manager. Ook goed omgaan met gevoelige data door correct inrichten van rollen en rechten, draagt bij aan tevreden klanten. Een manager heeft inzicht nodig in de salarisstroken, maar hoeft niet te zien of er sprake is van beslag op (een deel van) het salaris. Wat je ook doet, baseer je keuzes en je advies op het beste resultaat voor de klant.

 

Meer weten?

Unit4 Personeel & Salaris kan je helpen om deze drie tips toe te passen tijdens je werkzaamheden. Kijk voor meer informatie op de pagina Personeel & Salaris.

 

Publicatie: Salaris Vanmorgen