Salarispraktijk van je kantoor: zorgenkindje of (potentiële) cash cow?


Door: Redactie Unit4 Bedrijfssoftware | 12 februari 2020

Ben jij als vennoot/partner van het kantoor een ondernemer in hart en nieren? Hou je je een groot deel van je tijd bezig met het managen van de marges, klanttevredenheid en het bedrijfsimago? Dan is het misschien de moeite waard om naast jullie financiële en fiscale dienstverlening ook eens te kijken naar de bijdrage die een salarispraktijk aan het succes van je kantoor zou kunnen leveren.

 

Waarom? Waarom niet!

Bij een correcte salarisverwerking hoor je niemand; worden er fouten gemaakt dan staat de hele wereld gelijk aan je bureau. Dat is een van de redenen waarom grote en kleine ondernemers hun salarisverwerking het liefst uitbesteden aan een partij die ervoor zorgt dat elke maand correcte salarisstroken op het juiste moment, voor de juiste persoon op de juiste plek beschikbaar zijn. Voor veel van die ondernemers is jouw accountantskantoor een logische partij om ook voor de loonstroken bij aan te kloppen – jullie behartigen immers ook hun boekhoudkundige en/of fiscale zaken. Een mooie gelegenheid om de dienstverlening van je kantoor uit te breiden! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw salarispraktijk succesvol is en bijdraagt aan een goede marge en blije klanten?

 

Verschillende opties voor inrichting salarispraktijk

Bij een goede salarisverwerking komt heel wat kijken. Niet alleen qua kennis, maar ook voor wat betreft de middelen die worden ingezet om de salarisadministrateur bij zijn complexe werk goed te ondersteunen. Salarisverwerking vraag om heel specifieke kennis en kunde en is een specialisme dat bovendien continu aan verandering onderhevig is (wet- en regelgeving). Zie hiervoor bijvoorbeeld de recente invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). En last but not least: goede salarisadministrateurs zijn schaars, dus dat betekent keuzes maken.

 

De eerste twee keuzes zijn eigenlijk geen keuzes: je hebt salarisverwerking niet in je dienstenportfolio zitten (want onlogisch vanuit perspectief van de klant) of ‘je doet het er maar een beetje bij’, wat betekent dat je geen tijd/kennis hebt om data te analyseren en klanten te adviseren. En laat dat nou juist de twee dingen zijn waar je je dienstverlening mee kunt onderscheiden. Echt resultaat boek je wanneer je je salarispraktijk serieus neemt door zelf de juiste specialisten aan te trekken of door deze dienstverlening onder een zogenaamd whitelabel aan een derde specialistische partij uit te besteden. Je klanten weten bij een whitelabel niet dat de dienstverlening door een derde partij wordt uitgevoerd omdat deze onder de vlag van je eigen kantoor opereert.

 

Voor een goede ondersteuning van je eigen salarismedewerkers zijn er diverse goede (software-) tools in de markt beschikbaar. Hou hierbij echter wel een goede balans tussen prijs en kwaliteit in de gaten. Goede software helpt door het automatiseren van standaard werkzaamheden, om tijd vrij te maken die je kunt besteden aan het analyseren van data en het adviseren van de klant. Onze klanten (zoals bijvoorbeeld Yusen Logistics, Bilanx Accountants en Adviseurs en Paycheck) geven aan dat Unit4 Personeel & Salaris zowel qua functionaliteit als qua prijs vergeleken met gelijksoortige oplossingen goed uit de bus komt.

 

Investeren in je salarispraktijk: logisch en lonend

Investeren in je salarispraktijk is niet alleen een logische stap vanuit het perspectief van je klant. Het is een goede mogelijkheid om je dienstverlening uit te breiden, je klantentevredenheid te verhogen met advies waar ondernemers iets aan hebben en het imago van je kantoor te versterken.

 

Benieuwd naar wat Personeel & Salaris voor jouw kantoor kan betekenen? Vraag hiernaast een demo aan!

 

 

Publicaties:

 

 

Unit4 | Vraag een demo aan voor Unit4 Personeel & Salaris:

Vraag een demo aan voor Unit4 Personeel & Salaris:


Artikel delen?