Data is het nieuwe goud


Door: Roos Timmermans | 17 september 2019

Als intermediair beschik je nu al over een enorme hoeveelheid data, maar hoe vertaal je die data naar relevante (stuur)informatie op basis waarvan jouw klanten waarde kunnen creëren of te wel goud? Waar bevindt zich die data? Wat heb je daarvoor nodig? En wat kun je er dan mee doen? Hoe kun je als intermediair optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden om zodoende goud waard te zijn voor je klanten?

 

Een illustratief verhaal, hoe je data, afhankelijk van je probleemstelling, in je voordeel kunt gebruiken.

 

Heb je wel eens van ‘the bullet hole misconception’ gehoord? Dit verhaal wijst je op de misvattingen en limieten die beschikbare data met zich mee kunnen brengen. Het verhaal in het kort: in de Tweede Wereldoorlog was het van cruciaal belang dat de bommenwerpers hun werk deden. De kans om dergelijke vluchten te overleven was aan het begin van de oorlog slechts 10 procent. Desondanks hielden de geallieerden vol dat de bombardementen cruciaal waren voor het succes van de oorlog. Dus de dringende vraag was: hoe verminder je het aantal slachtoffers?

 

De oplossing werd gezocht in het bepantseren van de vliegtuigen, zodat schade veroorzaakt door afweergeschut en vijandelijke jachtvliegtuigen zou worden verminderd en de overlevingskans aanzienlijk zou worden verhoogd. Een volledig pantser was te zwaar, dus men moest selectief te werk gaan. Om dit te realiseren werden alle vliegtuigen die na een missie terugkeerden geanalyseerd op kogelinslagen.

 

 

Alle vliegtuigen vertoonden vergelijkbare schadeconcentraties in vier gebieden. Het is na analyse van deze data toch duidelijk waar de bepantsering moest komen, of niet? Wees eens eerlijk, wie denkt dat de verstevigingen aangebracht moesten worden in deze vier ernstig beschadigde gebieden?

 

Lijkt in eerste instantie de meest voor de hand liggende conclusie, maar dat is niet de juiste! Voordat de vliegtuigen werden aangepast, beoordeelde Abraham Wald, een statisticus, de gegevens. Hij wees op een kritische fout in de analyse: er werd alleen gekeken naar de vliegtuigen die waren teruggekeerd. De geconstateerde schades waren blijkbaar niet gevaarlijk genoeg om die toestellen neer te halen.

 

De meest logische conclusie had de afloop van de oorlog aanzienlijk negatief kunnen beïnvloeden. Conclusie: analyseer je data altijd eerst op juistheid & volledigheid en hou eveneens de ‘timing’ in de gaten anders loop je achter de feiten aan.

 

Wil je weten hoe Unit4 Bedrijfssoftware jouw kantoor kan helpen de kansen te benutten van het goed inzetten van interne en externe data? Meld je hier aan voor de Accountancy Tour 2019 en laat je inspireren!