VIA-machtiging met meer dan 300% gestegen sinds begin pandemie


Door: Redactie Unit4 Bedrijfssoftware | 9 november 2020

Het aantal VIA-machtigingen dat door klanten online aan accountants is afgegeven is tijdens corona met 302% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Unit4 Bedrijfssoftware.

 

Toen begin dit jaar Covid-19 om de hoek kwam kijken en iedereen gedwongen thuis moest werken, werd het voor elke beroepsgroep, nu we elkaar niet meer bij de koffieautomaat konden treffen, essentieel om online te gaan communiceren. Voor accountants en ondernemers geldt dat wellicht zelfs dubbel: geen beroepsgroep die ineens met zoveel verandering te maken kreeg als de ondernemers. Om die online samenwerking goed te laten verlopen, bood Unit4 Bedrijfssoftware hun online communicatiemodule gratis aan. 

 

Joris van Leeuwen, Chief Commercial Officer bij Unit4 Bedrijfssoftware: “De communicatiemodule stelt accountants veel beter in staat om online met ondernemers te communiceren. Het is met deze module bijvoorbeeld mogelijk het proces rondom de VIA te automatiseren. De VIA-brief hoef je dan niet meer op kantoor te ontvangen. Je ziet dat er direct meer gebruik gemaakt wordt van deze online optie: er zijn 302% meer VIA-machtigingen afgegeven.”

 

Groei gebruikers van 612%

Dat het aantal VIA-machtigingen zo enorm gestegen is, is niet verrassend: de nood om online te communiceren is groot, blijkt ook uit de groei van aantal kantoren dat de module gebruikt (hierin zien we in de periode maart-september 2020 een groei van 466% ten opzichte van dezelfde periode in 2019). Het aantal gebruikers steeg nog forser (612%). Van Leeuwen: “Ter illustratie: door de coronacrisis hebben niet alleen meer mensen een fiets gekocht; er worden ook nog eens veel meer kilometers per fietser afgelegd.”

 

“Daarnaast zien we ook een enorme groei in aantal accorderingen en rapportages. Dat is respectievelijk gestegen met 683% en 564%. Het voordeel van de Communicatiemodule is onder meer dat presentaties van de aangiftes en jaarrekeningen op een gemakkelijke manier online gedeeld kunnen worden met ondernemers om die vervolgens online te bespreken, zodat accountants ook op afstand ondernemers optimaal kunnen blijven bedienen.”