Zo blijf ik relevant voor mijn klanten


Door: Rebecca Sneep | 10 september 2020

De wereld van de accountant verandert snel. Administratieve processen digitaliseren en het werk wordt steeds verder geautomatiseerd. Om daarnaast relevant te blijven voor klanten is innovatie een must. Een hobbelige weg met de nodige obstakels. Hoe houd je dan grip op de business?

 

Als accountants of boekhouder kun je niet meer om vernieuwing heen. Automatisering zorgt ervoor dat het werk verandert of wegvalt. De benchmark ‘Grip op de business 2020’ – dit voorjaar gehouden onder ruim 100 accountant-, administratie- en belastingadvieskantoren – bevestigd dat. Onderzocht is hoe je als accountant of boekhouder toch extra waardevol kunt zijn voor klanten in de rol van vertrouwd adviseur.

 

Volop concurrentie

De kans dat er nieuwe concurrenten bijkomen met innovatieve diensten, services en technologieën is supergroot, zegt 82% van de respondenten. Daarnaast geeft hetzelfde percentage aan dat op termijn de reguliere dienstverlening grotendeels geautomatiseerd wordt. Wat betekent dat voor de business?

‘Er wachten nog flink wat uitdagingen om digitaal te transformeren’

 

Vernieuwen op twee fronten

Om relevant te blijven en grip te houden op je business moet je digitaal transformeren. Zo verhoog je niet alleen de productiviteit, maar ook de efficiëntie. En je creëert op de zaak ruimte voor het ontwikkelen en uitbouwen van nieuwe online adviesdiensten. Alleen zó wordt je als trusted advisor op een ander manier waardevol voor je klanten.

 

1. Investeer in digitale transformatie

Wil je als accountantskantoor overleven, dan moet je investeren in moderne technologie. Daar liggen nog best wat uitdagingen op de loer! De accountants en boekhouders die hebben meegedaan aan de benchmark noemen de volgende:

  • Het vinden en binden van de juiste medewerkers én hen ook vasthouden (46%)
  • Ervoor zorgen dat deze mensen zich vrij kunnen maken voor innovatie (45%);
  • Beheren en integreren van data uit diverse bronnen (35%);
  • Het innovatief koppelen van kantoorsystemen met die van de klant. Pas de helft van alle kantoren kan dat nu daadwerkelijk.

‘Accountants moeten nog aan hun bekendheid als adviseur werken’

 

2. Ontwikkel hoogwaardige adviesdiensten

Onder de dienstverlening van boekhouders en accountants speelt het adviesaandeel de komende jaren een steeds grotere rol. Zo’n 60% wil dit aandeel laten groeien, maar ook hier is de factor ‘mens’ de grootste belemmering.

  • De helft vindt het lastig om mensen met de juiste skills en expertise te vinden;
  • Bijna de helft heeft moeite om mensen vrij te maken om de adviesrol te pakken;
  • Voor 42% is het een uitdaging om mensen te trainen, coachen en op te leiden;

Tegelijkertijd hebben accountants een bekendheid- en reputatieprobleem. Eén derde van hun klanten weet namelijk niet precies weet wat zij nog meer te bieden hebben. Terwijl bijna twee derde van de klanten aangeeft dat ze nu hoofdzakelijk advies krijgen op operationeel niveau. Maar wil je relevanter worden, dan zul je juist ook op strategisch en tactisch niveau gesprekspartner willen zijn!

 

Wil om te groeien

Maar de wil om te groeien is er! Zeker bij driekwart van de kantoren, blijkt uit de benchmark. Van de gemiddeld zeven aangeboden diensten, willen accountants er vier laten groeien. Denk aan de groei van de Financiële planning en het uitbreiden van Fiscaal, Financieel en Bedrijfseconomisch advies.

 

Visual Accountancy blog

Leer meer van de benchmark

Benieuwd naar alle relevante inzichten uit het onderzoek en hoe jij als accountant of boekhouder meer de rol van vertrouwd adviseur kunt pakken om zo meer impact te maken bij jouw klanten? Download dan het trendrapport ‘Grip op de business’.

 

Benchmark jezelf!

Wil je weten hoe jouw kantoor scoort ten opzichte van de rest van de markt? Benchmark jezelf. Meedoen kan nog steeds.