Door: Rebecca Sneep | 10 september 2020
De wereld van de accountant verandert snel. Administratieve processen digitaliseren en het werk wordt steeds verder geautomatiseerd. Om daarnaast relevant te blijven voor klanten is innovatie een must. Een hobbelige weg met de nodige obstakels. Hoe houd je dan grip op de business?
Als accountants of boekhouder kun je niet meer om vernieuwing heen. Automatisering zorgt ervoor dat het werk verandert of wegvalt. De benchmark ‘Grip op de business 2020’ – dit voorjaar gehouden onder ruim 100 accountant-, administratie- en belastingadvieskantoren – bevestigd dat. Onderzocht is hoe je als accountant of boekhouder toch extra waardevol kunt zijn voor klanten in de rol van vertrouwd adviseur.
De kans dat er nieuwe concurrenten bijkomen met innovatieve diensten, services en technologieën is supergroot, zegt 82% van de respondenten. Daarnaast geeft hetzelfde percentage aan dat op termijn de reguliere dienstverlening grotendeels geautomatiseerd wordt. Wat betekent dat voor de business?
‘Er wachten nog flink wat uitdagingen om digitaal te transformeren’
Om relevant te blijven en grip te houden op je business moet je digitaal transformeren. Zo verhoog je niet alleen de productiviteit, maar ook de efficiëntie. En je creëert op de zaak ruimte voor het ontwikkelen en uitbouwen van nieuwe online adviesdiensten. Alleen zó wordt je als trusted advisor op een ander manier waardevol voor je klanten.
Wil je als accountantskantoor overleven, dan moet je investeren in moderne technologie. Daar liggen nog best wat uitdagingen op de loer! De accountants en boekhouders die hebben meegedaan aan de benchmark noemen de volgende:
Onder de dienstverlening van boekhouders en accountants speelt het adviesaandeel de komende jaren een steeds grotere rol. Zo’n 60% wil dit aandeel laten groeien, maar ook hier is de factor ‘mens’ de grootste belemmering.
Tegelijkertijd hebben accountants een bekendheid- en reputatieprobleem. Eén derde van hun klanten weet namelijk niet precies weet wat zij nog meer te bieden hebben. Terwijl bijna twee derde van de klanten aangeeft dat ze nu hoofdzakelijk advies krijgen op operationeel niveau. Maar wil je relevanter worden, dan zul je juist ook op strategisch en tactisch niveau gesprekspartner willen zijn!
Maar de wil om te groeien is er! Zeker bij driekwart van de kantoren, blijkt uit de benchmark. Van de gemiddeld zeven aangeboden diensten, willen accountants er vier laten groeien. Denk aan de groei van de Financiële planning en het uitbreiden van Fiscaal, Financieel en Bedrijfseconomisch advies.
Benieuwd naar alle relevante inzichten uit het onderzoek en hoe jij als accountant of boekhouder meer de rol van vertrouwd adviseur kunt pakken om zo meer impact te maken bij jouw klanten? Download dan het trendrapport ‘Grip op de business’ via onderstaande knop.
Wil je weten hoe jouw kantoor scoort ten opzichte van de rest van de markt? Benchmark jezelf! Meedoen kan nog steeds via onderstaande knop.